Skotsko 97
Není to můj nápad popsat naše 700 kilometrové cykloputování Skotskem. Byla
jsem tím pověřena. Dovolila bych si představit účinkující. Michal,
Radka = šéfové výpravy, Vráťa = můj brácha, Jitka = bráchova kamarádka,
Dan = nezničitelný urychlovač
našeho družstva, nepřítel přestávek, oblíbený objekt muchniček, já = Klára
= troufalá zpravodajka, Britofilka a Guinnessofilka.
Cesta: Praha - Fort William
V pátek 27. června 1997 odpoledne jsme s tříhodinovým zpožděním a vlekem
plným kol vyjeli z Prahy. Se zastávkami v Bruselu /Čůrajíci panáček, Čůrající
panenka - kdo hledá najde/ a ve Stradfordu trvala naše cesta do Fort Williamu
- našeho výchozího místa 2,5 dne. Hned první bod programu byl dost náročný
- dobytí nejvyšší hory Velké Británie. 4406
stop se možná nezdá žádná výška, ale vzhledem k tomu, že start je v úrovni
0 m. n. m., musí se zdolat celých 1363 m. V průvodcích se uvádí asi 4-5
hodin nahoru a 3-4 hodiny dolů, takový čas odpovídá rekreačnímu tempu.
Možná nás hnala mlha a déšť, které nás doprovázely poslední
třetinu cesty, nahoru jsme se vyšplhali za 3,5 hodiny, v pláštěnkách
jsme zapózovali vrcholovému fotografovi a po
kratší přestávce v plechové boudě jsme se vydali na cestu dolů. Počasí
se zhoršilo a pršelo až do poloviny sestupu. Knižní průvodci doporučují
zažít svítání na Ben Nevisu, podle sdělení domorodců je to však dost řídký
jev. Od října do března se prý Ben Nevis mění v ledovou horu, zdolatelnou
jen s horolezeckým nářadím, v druhé půlce roku je prý vrchol většinou v
mlze, takže ze svítání ani z rozhledu nic není. Přesto se Vráťa pokusil
přenocovat na „topu", aby viděl východ slunce. Protože byl i po třech hodinách
zahřívání ve spacáku, který si vytáhl s sebou, stále mokrý a promrzlý,
vrátil se kolem desáté večer taky do kempu.
V úterý dopoledne jsme nabalili na kola jídlo a oblečení potřebné pro přežití
dalších pěti dní a stejně jako ostatní opustili náš autobus. Vytvořili
jsme skupinku 4 kol a vydali se směrem ostrov
Skye. Samozřejmě, že už od prvních kilometrů pršelo, i když ne stále. Oblékání
a svlékání pláštěnky jsme brzy zvládali rychle. S
mokrou pláštěnkou přichází Čechům známý problém, „kam s ní", aby snad uschla
a dala se sbalit. Velmi nezvyklá pro některé členy našeho družstva byla
jízda vlevo a odbočování doprava. Několik křižovatek Dan prostě střihl
protisměrem, naštěstí se Skotští řidiči, zřejmě na turisty zvyklí, jen
usmívali. Když si Dan ujasnil jízdní pruhy, píchnul - horské kolo na kvalitní
okresní silnici, o co? Než kluci vyměnili duši, objevily nás muchničky
- bodavé mušky. Rozhodly se nás sežrat. Na takový útok jsme nebyli připraveni,
repelenty jsem měla zabudované někde na dně cyklistických tašek. Všechno
jsem vybalila na silnici a po čtvrt hodině je přece jen našla. Muchničky
dokonale využily situaci a Danův obličej se změnil v jeden červený puchýř,
my ostatní jsme pro ně byli o něco méně lákavým terčem. Od té doby byly
repelenty stále po ruce, a to i ve stanu, neboť muchničky hladce překonávají
stanovou moskytiéru, je asi dělaná na mouchy a komáry. Repelentovali jsme
se i na noc. Po okresní silnici kolem river Lochy, která je součástí Kaledonského
kanálu /propojení Loch Linnhe, Loch Lochy a Loch Ness s mořem na obou stranách/,
jsme dojeli na cyklistickou stezku a po ní až do Lagganu, kde jsme si vyhlídli
zahrádku u momentálně prázdného domu a postavili si tam stany. Využili
jsme placené služby nedalekého kempu, osprchovali se a do sušičky naházeli
i boty - částečně uschly.
Druhý den ráno nás načapal zahradník souseda, ale slíbil „I°ll keep my
mouth." Kupodivu zrovna nepršelo, kolem jedenácté jsme vyrazili na cestu.
V Munerigie jsme doplnili zásoby chleba a sladkostí a již za deště pokračovali
v cestě. Z hlavní silnice jsme odbočili na šířkou horší okresní, kvalitou
- lepší než jakákoliv naše - 30 km dlouhou slepou cestu. Silnice byla velmi
málo frekventovaná, vedla kolem několika krásných jezer /Loch Garry, river
Garry, Loch Quoich/ až do vesnice Kinloch Hourn. Tam
měl být podle mapy konec civilizace, abychom se odtamtud dostali do další
vesnice, měli jsme v plánu použít footpath zakreslenou na podrobnější mapě.
Po footpath jsme i s koly měli překonat 15ti kilometrovou silniční mezeru.
Nabrali jsme pitnou vodu a při té příležitosti se zeptali domácích na sjízdnost
této stezky. Řekli, že chvíli budeme tlačit, místy že lze jet na kolech,
že najdeme stavení vhodné k přenocování /bothy/, a že cesta vede více méně
pod elektrickými sloupy. V sedm večer jsme se vydali na pochod. Hned na
začátku jsme potkali holandskou rodinu, která byla vysokohorsky vybavená
a snažila se nám náš plán rozmluvit. Slíbili jsme, že půjdeme jen kousek
a zvážíme, co dál. Rozhodli jsme se jít i přestože od začátku jsme Jitka
a já nebyly schopny tlačit do toho prudkého kamenitého
kopce ani svoje kola. Posunovaly jsme jedno kolo společně a kluci se
střídavě vraceli pro to čtvrté. Dostali jsme kola na první kopec a odtamtud
viděli dlouhé údolí, nedalo se jet ani z kopce, snad Dan na horském kole
občas něco popojel. Na cestě byla taky řeka - říčka, pochopitelně bez mostu,
kluci přenášeli. V půl desáté jsme se začali
rozhlížet po pokud možno suchém a rovném místě pro postavení stanů.. Naštěstí
je ve Skotsku v létě vidět téměř do půlnoci. V dálce jsme viděli jakési
stavení. My bystrozračejší jsme myslely, že to bude salaš nebo nějaký domek,
snad avizované bothy. Vyslali jsme Dana na kole bez nákladu, aby zjistil,
co to vlastně je. My tři jsme se k němu pomalu, protože i s jeho taškami,
přibližovali. Zjistil, že jde o dva polorozbořené domky a hlavně, že jsou
bez střechy. Postavili jsme si stany u řeky.
Ve čtvrtek jsme došli na konec údolí a vytáhli kola do dalšího kopce, výhled
z něj byl nadějný = rovina-nerovina, bohužel se po ní zase nedalo jet,
cesta byla příliš kamenitá, a
tak jsme opět tlačili. Jitce i mně už chyběly síly z předchozího dne, kluci
museli s kolama pomáhat ještě víc než den předtím. I oni už byli unaveni,
Vráťa přestal nosit kolo na rameni a taky už „jen" tlačil. Pitná voda dávno
došla, důvěřovali jsme té říční, což po nedávné státnici z hygieny nebylo
úplně jednoduché. Na konci rovinatého úseku byl opět kopec, vzájemně jsme
se motivovali - „Už jen čtyři sloupy." Od „čtvrtého" sloupu jsme viděli
další údolí, na jehož konci jsme již očekávali polní cestu, která měla
navazovat na skutečnou silnici. Naštěstí to tak bylo, protože mnoho sil,
hlavně psychických, už nám nezbývalo. Kolem 5. hodiny odpoledne jsme konečně
byli zase na sjízdné cestě. U prvních domů jsme chtěli říční vodu z flašek
vyměnit za pitnou, ale domácí nás ubezpečili, že oni taky běžně pijí vodu
z řeky. Poopravovali jsme kola a rozdělili se na dvojice. Jitka s Vráťou
hodlali ráno pokračovat východním směrem, Dan a já jsme spěchali, abychom
stihli poslední trajekt na ostrov Skye Trajekt nás každého za libru převezl
z Glenelgu do Kylerhei . Z pobřeží ostrova jsme
vyšlapali, já už spíše jen vytlačila, 2-3 kilometrové stoupání, pak si
užili sjezd a našli kemp /Breakish/ drahý dvě libry, za ně nám majitelka
poskytla akorát místo pro stan, záchod a umyvadla se studenou vodou. Za
to jsme jim pobryndali lavičku krupicovou kaší, pochopitelně instantní.
V pátek jsme se vydali po pobřeží směrem k mostu spojujícím Skye se Skotskem. Byl
otevřen v roce 1995, očekávali jsme nějakou super stavbu , je to „ normální"
silniční most asi 300 m dlouhý. Přejezd mostu se platí, ale zvládli jsme
to po „ free of charge" chodníku. Z Kyle of Lochalsh jsme pokračovali v
dešti podél pobřeží na sever. Po přestávce v hospodě ve Strathcarron /posilující
Guinnesse a whisky/ jsme jeli nádherným údolím řeky Carron. Celou cestu
jsme ze silnice viděli železniční trať a záviděli těm, kteří si v dešti
cestují po Glen Carron vlakem. Jezdí asi třikrát denně, určitě skvělý.
Okolo šesté jsme dorazili do Achnasheenu, na nádraží jsme posvačili a na
záchodkách si vysušili promočené svršky. Rozhodli jsme se pro další pivo
v blízkém hotelu, kde nám číšník a recepční v jedné osobě po té, co jsme
mu sdělili, že kromě piva v hotelu zřejmě i povečeříme, dovolil postavit
si stan v hotelovém parku a používat vybavení hotelu /teplá voda!/. Mimochodem
pan recepční byl nápadně podobný holohlavé postavě ze seriálu Adam´s family.
Dál jsme seděli u piva vybírali, co si dáme. Od vedlejšího stolu se ozvalo
„Odkud jste?", další část večeře jsme strávili s Čechy žijícími od roku
68 v Hamburku.
V sobotu byl naším cílem Drumnadrochit, kde jsme se měli v neděli ráno
setkat s naším autobusem, hlavně se zásobami. Většinu cesty jsme jeli po
„červené silnici" = jeden z hlavních tahů od Loch Ness na západ. Hlavně
Dana rozčilovalo množství aut, a tak pro zpestření trasy vybral odbočku
v Coutinu. Pro orientační jízdu skotskými pastvinami
jsme nebyli dostatečně vybaveni, kus cesty jsme tlačili kola půlmetru vysokou
trávou, mezi spoustou ovčích hoven, občas taky přenášeli kola. Energii
vyplácanou v loukách jsem postrádala před cílem, ten den jsme totiž ujeli
přes 90 km. Drumnadrochit je v horní třetině Loch Nessu, je tam velké exhibiční
centrum a spoustu příšerných příšer z jakéhokoliv materiálu a jakékoliv
velikosti. Na parkovišti jsme potkali další naše cyklistické družstvo,
společně jsme se tam utábořili.
6.den: Boat of Garten
V neděli v jedenáct dorazil autobus s dalšími družstvy. Během několika
hodin /!/ jsme na vlek přivázali kola a nechali se autobusem dopravit do
kempu v Boat of Garten. Jenom Jitka s Vráťou
přepakovali věci u Loch Nessu a odtamtud se vydali do Forest Augustu. Někteří
absolvovali první týden pěšky v horách, těšili se tedy na kola a proto
vyjížděli na další 4 dny ještě v neděli odpoledne. Další skupinky zase
kola měnily za trekové boty a odešli do Grampian Mountains. My jsme využili
výhod kempu, udělali si „pořádné" rizoto a do destilérek jsme se chystali
až v pondělí. V době večeře nás navštívila rodina z Hamburku, v Achnasheenu
jsme se domluvili, že my z neděle na pondělí budeme v Boat a oni nedaleko
v Aviemore. Docela nás překvapilo, že se přišli zeptat, jak jsme dorazili.
V pondělí jsme měli v plánu jízdu kolem řeky Spey, návštěvu destilérek lemujících
cestu a možná až pobřeží Severního moře. Po cestě jsme se míjeli s dalším
družstvem kopírujícím Spey, všichni společně jsme navštívili destilérku
v Cardhu, kterou najdete mezi Horním Knockandem a Archiestownem. Cardhu
je známá Johnnie Walkerem, Red a ostatními Labely.Výklad byl skvělý; vzájemně
jsme si trochu pomáhali s angličtinou, slečna průvodkyně vysvětlila z čeho
a jak se whiska vyrábí, že nejmladší výrobek, který lze za whisku označit
musí být alespoň 3 roky starý; ochutnávka ještě lepší! K večeru jsme skutečně
dosáhli pobřeží. Povečeřeli jsme - na ohni připravená
kaše s opečenou klobásou a přitom pozorovali delfíny, kteří skákali kolem
lodí. Stan jsme později postavili na nádherném anglickém trávníku u parkoviště.
Úterý bylo ve znamení polabské roviny a frekventovaných silnic. Podél pobřeží
jsme směřovali k Inverness . Poprvé bylo úplně modré nebe, téměř bez mráčku,
až nás to nalákalo ke koupání v moři. V Lossiemouth jsme objevili písečnou
pláž, namočili se v ledové vodě a usnuli na sluníčku. Dan se vzbudil akorát
včas před přicházejícím přílivem. Na písečnou pláž si příště nevezmeme
kola, písek byl v přehazovačce, řetězu, šlapkách , všude. Nad námi celou
dobu kroužila a burácela letadla RAF startující z nedalekého letiště. Ten
den jsme spali v nejdražším kempu našeho pobytu ve Skotsku, 8.50 liber
per tent, asi 15km od Nairnu, byl opravdu luxusní, báječný anglický trávník,
ale přecpaný přívěsy, měl málo záchodů, umyvadel a sprch pro celý kemp.
Taky jsem tam v koupelně potkala dva šváby.
Ve středu jsme jeli do Inverness hledat přístup na Internet, což se podařilo
/Grant Street, hned za mostem přes Ness/, není to přímo internetová kavárna,
ale nějaká menší firma, kde každého za 5 liber na hodinu nechají zabrouzdat. Trochu
jsme si prohlédli město, „historický" hrad z 19. století. Z Inverness jsme
se vydali na jih kolem Kaledonského kanálu, v hospodě
v Dorres jsme doplnili vypařené tekutiny, byly asi 2 hodiny odpoledne
a šílený vedro. Lehce přiopití po 2 pivech - s těžkýma nohama jsme pokračovali
podél Loch Ness, před Whitebridge jsme odbočili na jinou okresku - k Loch
Mhor. Ve vesničce Errogie jsme se zásobili vodou a začali vyhlížet
místo pro stan. Najednou se se mnou dala do hovoru kolem jedoucí skotská
cyklistka, to se jí to šlapalo, když byla bez zátěže. Nabídla nám přenocování
v bývalém hostelu, nyní už jen příbytku pro známé. Prý nás už viděla odpoledne
v hospodě. Nocležna sice nabyla přímo na naší trase, ale 2-3 km zajížďky
za to stály. Domeček místního umělce /obrazy:Loch Ness v létě, v zimě,
v noci, zleva, zprava, atd./,nedaleko menší farma a hostel = 1 místnost
se dvěmi palandami, studená voda, suchý záchod , útulno a jednodušší než
stavět stan. Hostitelka byla průvodkyně hovořící několika jazyky, s námi
spisovně anglicky, probrali jsme všechno možné = náročná lekce angličtiny.
V noci nám bylo vedro, ráno nás vzbudil kdákající houser.
Ráno byla mlha, připomnělo nám to šumavská blata. Byla jsem ráda, protože
nás čekala horská etapa. Jenže do 11 hodin se sluníčko protlačilo mlhou
a byl zase pařák. Přemlouvala jsem Dana, abychom horský úsek objeli, ale
marně. Podle mapy jsme čekali odbočku doprava, nějakou jsme dokonce našli,
ale na ceduli inzerovaná vesnice Garbole na naší mapě neexistovala. Zeptali
jsme se kolemjdoucí, zda je to odbočka, kterou hledáme. Řekla, že je a
že de facto není žádné místo, které se jmenuje Garbole, ale ať tam rozhodně
jedeme, že to bude „beautiful" a „good fun". Dobře se bavily hlavně mouchy,
chytly se nás ještě v nížině a věrně dotěrně nás doprovodily až do místa
klesání. Nechápu, jak si Dan mohl na vrcholu vychutnávat Tatranku a rozhlížet
se po krajině. Šlapala a tlačila jsem do kopce, co jsem mohla, jednak kvůli
mouchám /skotské jsou obzvlášť rychlé/, jednak schovat se před šíleným
poledním vedrem. Okolí horské etapy bylo jedno obrovské vřesoviště a tudíž
nebyla žádná šance na stín. Dan mě dostihl na asi 4 kilometrovém sjezdu,
ten byl samozřejmě lesem. Radši bych ty kopce překonávala z druhé strany.
Už ze shora bylo vidět údolí Kyllachy a dole bylo ještě báječnější koupání
v řece Kyllachy.Nádherný! To pocení se nahoru za to určitě stálo! Všem
doporučuji, ale radši ne v poledne. Kolem řeky Findhorn jsme dojeli k hlavní
silinici a dali se doprava do Carrbridge - historický most Carr je z 18.
století. Na doporučení jiných družstev jsme se vydali z Carrbridge na Lochindorb,
místo přímo do Boat of Garten, kde byl cíl dnešního dne a naší cykloturistiky
po Skotsku vůbec. V Carrbridge jsme náhodou potkali Vráťu s Jitkou, přesvědčili
jsme je, aby jeli na Lochindorb s námi. Lochindorb je jezero, velikostí
na skotské poměry podprůměrné, za to má uprostřed hrádek. Je dost těžké
se dostat byť i jen ke břehu jezera, neboť všechno je strictly private,
ale v nestřežené chvíli jsme proklouzli a mohli tak objet jezero po pobřežní
cestičce. Jitka s Vráťou zůstali, aby se vykoupali a doplavali až k tvrzi,
my jsme pokračovali do kempu, kam jsme dorazili před devátou hodinou. Ten
den jsme najeli rekordní kilometry, 99.7. Byla jsem ráda, že sedím na zemi
a nikam už nemusím. V kempu už byli všichni ostatní, chyběli jen koupající
se Vráťa s Jitkou, řidiči už měli navěšená všechna kola v přívěsu, takže
jsme museli trochu spěchat, kola zabandážovat před cestou do Prahy, taky
si vyměnit věci z kol za cestovní - autobusové, nějakou večeři, sprcha,
no měla jsem toho fakt dost.
Cesta: Boat of Garten - Praha
V pátek jsme vyjeli po obědě směr Londýn. Ještě jsme zastavili v Aviemore,
na doplnění jídla na cestu. V sobotu ráno jsme se probudili v Londýně.
Courali jsme se nám docela známým a oblíbeným městem, když jsme už byli
utahaní, lehli jsme si v Hyde Parku. Po cestě k autobusu jsme si ještě
stihli dát pivo v Soho. Večer jsme odjeli z Londýna do Doveru, na trajektu
jsme se fotili s racky a útesy a utráceli poslední pence. Ve Francii bylo
o hodinu víc a na Moravě záplavy. BÁJEČNÝ SKOTSKO !!!
Několik dalších fotek je ZDE.
Zbylo nám pár map.
-
Northern Scotland, Orkney and Shetland 1:250 000
-
Western Scotland and the Western isles 1:250 000
-
Loch Alsh, Glen Shiel & surrounding area 1:50 000
Z těch prvních dvou jsou scanovány jednotlivé etapy (každá stála Ł4), podle
té poslední jsme šli 2. a 3. den (stála Ł5). Kdybyste o ně měl někdo zájem,
tak se ozvěte.
Dotazy, připomínky, komentáře směřujte na smutek @ cesnet.cz.
4.10.1998