Úvod
Jak pracovat s e-learningovým kurzem?
- Přečtěte si základní fakta a doporučení pro studium v úvodní části kapitoly.
- Nastudujte doporučené stránky v učebnici.
- Prohlédněte si ukázkové kazuistiky.
- Vyřešte kazuistiky s otevřeným koncem, popř. úlohy a zodpovězte na otázky. Své odpovědi pošlete do níže stanoveného času e-mailem na adresu odpoved@infektologie.cz.
- Vaše odpovědi budeme nejspíše kontrolovat náhodně, vzorové odpovědi naleznete na stránce (s komentářem obvyklých chyb).
Omlouvám se za jisté neodostatky a překlepy, protože kurz se tvoří za pochodu při nutnosti plnit i jiné povinnosti.
Témata e-learningového kurzu
- 1. Symptomatologie a diagnostika infekčních nemocí
- 2. Antibiotika
- 3. Organizace péče o infekčně nemocné, izolace, intenzivní péče
- 4. Očkování
- 5. Infekce dutiny ústní a horních dýchacích cest
- 6. Infekce dolních dýchacích cest a plic
- 7. Gastrointestinální infekce
- 8. Virové hepatitidy a infekční hepatologie
- 9. Infekce ledvin a močových cest
- 10. Sexuálně přenosné infekce
- 11. Exantémová infekční onemocnění
- 12. Infekce kůže, podkoží a měkkých tkání, ranné infekce
- 13. Infekce kostí a kloubů
- 14. Neuroinfekce
- 15. Lymfadenopatie, infekční mononukleóza, zoonózy
- 16. Infekce lidským virem imunodeficience (HIV)
- 17. Sepse, infekční endokarditida a diferenciální diagnostika horečnatého stavu
- 18. Infekce v těhotenství a infekce novorozenců
- 19. Infekce imunokompromitovaných pacientů a jiných ohrožených skupin, febrilní neutropenie
- 20. Cestovní a tropická medicína
- 21. Nozokomiální infekce
- 22. Bioterorismus, vysoce nebezpečné nákazy
- 23. Aktuální téma: covid-19
Požadavky
První týden
- Zodpovězte otázky k tématu 14 (tj. diagnózy a léčbu kazuistiky č. 2) do 19. 3. 2020
- Zašlete odpovědi k otázkám testu k tématům 8 a 15 do 22. 3. 2020
- Odpovězte otázky k tématu 23, doplňkové otázky v kazuistice č. 1 a tipněte si diagnózu pacientů v kazuistikách č. 2 a 3 do 23. 3. 2020
Děkuji za vámi projevený zájem, vaše odpovědi jsou samozřejmě správné, vzorové odpovědi k neuroinfekcím i s komentářem k vašim odpovědím zveřejním během víkendu. Budu se snažit, aby byly další příspěvky atraktivní.
Druhý týden
Jako infektologové jsme měli o víkendu spoustu práce, diskutovali jsme o problematickém použití a (ne)spolehlivosti tzv. rychlotestů (na bázi detekce specifických protilátek) na SARS-CoV-2 a podařilo se snad varovat před nesprávnou strategií testování (pro zájemce na stránce https://infekce.cz/). Přesto jsem pro vás připravil další lekci. Ostatně vaše odpovědi na téma 14 jsou správné a byly pečlivě vypracovány. Bylo to pro vás asi jednoduché, nicméně přečtěte si komentář k diagnóze (kazuistiky č. 2 tématu 14). Tento týden vám postupně pošleme řešení úloh a budeme pokračovat dalšími tématy.
- Nastudujte téma 5, přečtěte kapitoly v učebnici a dalších zdrojích, zodpovězte otázky u kazuistik - 3 otázky na infekční
mononukleózu a otázku na léčbu pacienta z kazuistiky č. 2 a zašlete vyřešený obrazový kvíz k tématu 5 tak, že
přiřadíte k 9 obrázkům dutiny ústní 9 diagnóz, to vše do 25. 3. 2020
- A. Aftózní stomatitida (neobvykle rozsáhlé afty až ulcerace)
- B. Incipientní orofaryngeální kandidóza
- C. Syfilitická angína
- D. Ulceromembranózní angína (s asymetrickým zduřením tonzil)
- E. Pokročilý obraz pseudomembranózní angíny (imitující orofaryngeální kandidózu) - kultivačně S. pyogenes
- F. Lakunární angína (kultivačně vyšel pouze Haemophilus parainfluenzae)
- G. Peritonzilární flegmóna
- H. Zanedbaná pseudomembranózní forma orofaryngeální kandidózy u non-adherentního HIV pozitivního pacienta
- I. Holzelovo znamení u infekční mononukleózy
- Začněte číst i kapitolu 6, záhy vám umístíme pár kazuistik
Prohlédl jsem vaše odpovědi a nemám žádné zásadní výtky. Odpovídáte výborně. Komentář k testu vám sdělí pan prof. Chalupa. Tipy na pacienty v kapitole o aktuálním tématu covidu-19 (téma 23) vám vyšly nad očekávání přesně. Vzhledem k lehkému průběhu onemocnění dívky v kazuistice č. 2 jste sázeli na negativní výsledek. Z klinického obrazu to ani nebylo příliš jasné, ale kdo napsal covid-19 neprokázán, tak mu to vyšlo. V případě pacienta č. 1 bylo rozhodování orgánu ochrany veřejného zdraví obecně správné. Správně jste chápali důvod opatrnosti s ACE inhibitorem pro jeho nejistě nepříznivý vliv na průběh nemoci vysvětlovaný podporováním exprese ACE2 v plicích a facilitace vstupu viru do buňky. Výsledné skóre vypadá takto:
- pac. 1 – - ,
- pac. 2 – - ,
- pac. 3 – - .
Sice není moc času, ale baví mě to s vámi, takže budeme pokračovat: Začněte se učit infekční nemoci dolních cest dýchacích a plic, tj. kapitolu 6. Odpovězte na otázky kazuistiky č. 1 do 26. 3. 20. Současně už dočítejte antiinfektiva, ty se musí před zkouškou přečíst několikrát.
Na otázky k testu jste odpovídali velmi dobře, dopustili jste se jen několika málo chyb.
Můžete si pro sebe zkontrolovat své odpovědi:
-, -, -, -, -, -, -, -, -, -, -, -, -, -, -, -, -, -, -.
Podívejte se na druhou kazuistiku pneumonie (téma 6). Není přiliš typická, ale uvědomíte si, že popsané onemocnění se vyskytuje a není jen oblíbeným tématem populárně vědecké literatury. Nyní se seznamte s tématem exantémových onemocnění (téma 11). To nejdůležitější je v multimediální přednášce, kterou jsem vám připravil už před několika lety. Pokud byste stáli i o slovní doprovod, prezentaci musíte spustit v Exploreru (jiné prohlížeče nepodporují použitý způsob spouštění zvuku). Jestliže budete pozorní, snadno uhodnete, o jaké choroby se jedná v obrazovém testu, který naleznete na této stránce během zítřka (26. 3. 2020). Odpovědi pošlete do konce týdne - 29. 3. 2020.
Milé kolegyně, milí kolegové, neměl jsem na vás moc času, protože jsem musel pracovat na Doporučeném postupu léčby covidu-19. Zájemci mohou nahlédnout do naší "kuchyně" na koncept připravovaného dokumentu (skica doporučeného postupu). Pokud byste měli nějakou podnětnou myšlenku, rád ji začlením. Nicméně stačil jsem dopsat vývoj nemoci pacienta z kazuistiky č. 1 (z tématu 6). Dnešní test bude jednoduchý - napište diagnózy exantémových a dalších kožních infekčních nemocí podle předložených fotografií. Odpovědi pošlete do 29. 3. 2020. Vedle antibiotik si v tomto týdnu přečtěte i ostatní kapitoly v obecné části učebnice. Izolační (karanténní) režimy souvisí s kapitolou o nozokomiálních infekcích a vysoce nebezpečných nákazách, které jsou v učebnici prakticky na konci. Mimochodem rozlišujte (to, co zaměňují nebo směšují nejen laici):
- kapénková infekce a vzdušná infekce
- izolace a karanténa (vysvětlení: izolace nemocných, karanténa zdravých v kontaktu, separace matky a novorozence).
Nastudujte si teorii k infekcím měkkých tkání, abyste byli po doplnění údajů schopni řešit kazuistiku č. 1 tématu 12.
Zatím nic neposílejte.
Třetí týden
Exantémové a další kožní infekce jste podle obrázků poznali téměř neomylně:
- - ,
- - ,
- - ,
- - ,
- - ,
- -.
Jedna nezodpovězená otázka se týkala léčby covidu-19. Tady se můžete poučit z článku od nás na stránce Společnosti infekčního lékařství: https://www.infekce.cz/
Vraťme se ke kazuistice č. 1 tématu 12. Ve výsledcích kultivačního vyšetření z tkáně amputované části stehna vyrostlo několik mikroorganismů, jejichž citlivost naleznete zde: antibiogram. Navrhněte empirickou léčbu, která byla nejspíše nasazena před obdržením výsledků, a pak cílenou léčbu podle výsledků kultivace. Svůj návrh napište do e-mailu do 31. 3. 2020.
Ke studiu vám nabízíme podklady přednášek k tématu infekce HIV (téma 16). Vzhledem k tomu, že přednáška o oportunních infekcích se skládá hlavně z kazuistik, nepociťoval jsem potřebu ilustrovat téma další kazuistikou a nemusíte tak tentokrát žádnou řešit. Pokud byste přeci jen trpěli nedostatkem kazuistik, prohlédněte některé starší rovněž na naší stránce (Kazuistiky infekčnch nemocí).
Také se seznamte s tématem č. 9 o infekcích ledvin a močových cest. Pečlivě si přečtěte volbu antibiotik. Podle ní byste měli umět řešit běžné případy z ambulantní praxe. Nabídnuté kazuistiky 1 a 2 jsou závažné a složité případy. Zkuste je řešit podle otázek na konci - vypište všechny diagnózy a navrhněte antibiotickou léčbu. Pro úspěšné řešení byste měli znát i problematiku sepse (téma č. 17) a nozokomiálních infekcí (téma č. 21). Určitě se seznamte s přednáškami vyvěšenými v SISu. Mezi nimi je i přednáška prof. Holuba o sepsi (a jejím moderním chápání = definice Sepsis-3 - což se už do naší učebnice nedostalo). Svůj návrh řešení kazuistik tématu č. 9 rovněž pošlete e-mailem do 31. 3. 2020.
Na začátku týdne se naučte ještě jedno téma - č. 7. Tady vám už žádný úkol nezadám, ale pro svoji další nemocniční praxi v kterémkoli klinickém oboru se nazpaměť naučte složení infuzních roztoků z tabulky na str. 86 v učebnici. Asi se vás u zkoušky nikdo ptát nebude, ale je to užitečné.
Doufám, že vás zapojení do výuky touto formou i trochu baví. V tom případě děkuji za váš zájem.
Přečtěte si komentář k odpovědím z testu Infekční hepatologie a zoonózy.
Nastudujte téma 13, abyste vyřešili a e-mailem poslali odpovědi na otázky na konci obou kazuistik 1 a 2, tj. diagnózu a návrh léčby u obou případů.
Druhé téma jsou infekce v těhotenství (téma 18). Nemusíte zacházet do velkých podrobností, ale uvědomte si pro praxi cestu k diagnóze.
Buď onemocní těhotná žena a vy si pak položíte otázku, zda se současně nakazil plod nebo zda hrozí nebezpečí pro novorozence,
a nebo se v těhotenské poradně zjistí odchylka vývoje plodu (nález při ultrazvukovém vyšetření, retardace intrauterinního růstu apod.),
pročež se začne pátrat po infekci u matky. Téma tropické a cestovní medicíny (č. 20) je vydatně doprovázené kazuistikami,
které na výukový portál pilně dodával asistent MUDr. RNDr. Stejskal.
Milé kolegyně, milí kolegové, na závěr si porovnejte své závěry s vzorovými nebo reálnými diagnózami a průběhy:
- 9. Infekce ledvin a močových cest
- Kazuistika č. 1
- Kazuistika č. 2
- Kazuistika č. 1 - dokončení
- Kazuistika č. 2 - dokončení
- 12. Infekce kůže, podkoží a měkkých tkání, ranné infekce
- Kazuistika č. 1
- Kazuistika č. 1 - dokončení
- 13. Infekce kostí a kloubů
- Kazuistika č. 1
- Kazuistika č. 1 - dokončení
- Kazuistika č. 2
- Řešení kazuistiky č. 2: - - -.
Do konce výukového bloku vám už nebudu zadávat žádný konkrétní úkol. Nastudujte si zbylé kapitoly, znovu si projděte základní informace o antibiotikách. O každé skupině byste měli znát údaje uspořádané podle uvedené osnovy:
- Úvodní charakteristiku
- původ (u některých, alespoň produkt plísní/ uměle syntetizované)
- chemickou povahu (většinou napovídá název)
- Farmakodynamiku
- mechanismus účinku (bez detailů, ale mající dopad např. pro "rychlost" účinku)
- spektrum účinku (na které mikroby - G+, G-, anaeroby apod., riziko, resp. výskyt rezistence)
- Farmakokinetiku
- (což má dopad na indikace - do kterých tkání a orgánů, průnik do kompartmentů, chorobných ložisek, na povrch sliznic apod.)
- Klinické použití
- indikace (tady nemluvte o působení "na které bakterie", ale o použití "na které choroby")
- kontraindikace
- Bezpečnost/ farmakovigilanci
- nežádoucí účinky (toxicitu, alergenní potenciál, teratogenitu apod.)
- interakce (zejména na úrovni cytochromových enzymů - rámcově si uvědomit, které jsou induktory, inhibitory a substráty)
- Farmaceutické údaje
- způsob aplikace a dávkování (u základních antibiotik, zejména perorálních)
- zástupce
- Farmakoekonomické a administrativní údaje
- (jen u některých, např. extrémní cena, nedostupnost, použití v centrech apod.).
Pokud jste opomněli některý úkol, pošlete ho ještě do pátku 3. 4. 2020 e-mailem. Všichni jste se vzorně zapojili a zapíšeme vám zápočet do SISu, do indexu se přepíše před zkouškou. O možnosti skládat zkoušku a o její formě se dozvíte podle pokynů z děkanátu, kterým se samozřejmě přizpůsobíme. (Distanční formu zkoušky si ale stále nedokáži představit.) Pokud jste postupovali podle našich pokynů, základy jste získali a zkoušky byste se nemuseli moc bát. Pokud jste přitom pomáhali ve zkoušeném zdravotnictví, zasloužíte dvojnásobnou pochvalu.
Snažili jsme se vám infekční problematiku přiblížit co nejvěrněji a snad zajímavě. Hlavní překážkou bylo málo času. Tato doba je pro infektology možná ještě náročnější, než pro ostatní. Nestačili jsme zpracovat vše, co jsme si předsevzali, takže i poté, co budete mít ukončený blok, srdečně vás zveme k návštěvě naší stránky. Bude se pokračovat pro další studijní skupiny v jejich opravování, doplňování a zdokonalování (snad méně hekticky).
Pokud jste ve styku se spolužáky studijních skupin, které teprve budou absolvovat výuku, prosím, raďte jim rozumně a neprozrazujte řešení testů a kvízů. Aby to opsali, nemá cenu. Zdržovalo by to zbytečně je i nás. U vás mě těšilo, že jste se museli dopracovat k závěrům vlastními silami. Viděli jste, že jsme z dílčích neznalostí nedělali záležitost a naopak se snažili něco doplnit. Prohlížením fotografií, rentgenových snímků a pročítání autentických popisů vám snad něco dalo. Nabízené skutečnosti jsou samozřejmě didakticky upraveny a realita je ještě složitější. Doufám také, že jste si doplnili i některou látku probíranou v preklinických oborech, ale dopad jste si uvědomili až v kontextu. Pokud vám vysloveně chyběla nějaká kazuistika, jejíž absence vám nedovoluje představit si nějakou klinickou situaci nebo diagnózu, napište si o ni. Já bych vám ji časem doplnil. Pokud máte nějaký návrh k zdokonalení takto vedené výuky, nenechávejte si ho pro sebe.
Na úplný závěr máme na vás se sekretářkou paní dr. Zachovalovou prosbu. Protože jsme vás poznali jen prostřednictvím e-mailů, pošlete nám na uvedený e-mail fotografii s vámi nebo třeba selfie (ale bez obličejové masky). Děkujeme.
Pro vyučující
Schránka s odpověďmi