Rady k vypracovnání chorobopisu k praktické zkoušce


      Na praktickou zkoušku je tradičně nahlíženo jako na "zahřívací" kolo před teoretickou částí a praktické dovednosti se od studentů příliš neočekávají. Asistenti bývají shovívaví a své "měkké" hodnocení si alespoň před sebou samými omlouvají zprofanovaným argumentem, že praxe absolventy naučí. Mimoto nedostatky u praktické zkoušky si často učitelé vykládají jako své pedagogické selhání. Příprava na praktickou zkoušku tak bývá studenty podceněna. Mnohdy nevyžaduje tolik informací z daného oboru, ale předpokládá syntézu znalostí z teoretických, paraklinických i klinických disciplín. Určitá opomenutí se v tom množství ztratí a tolerují se, rozhodně však neuniknou opravdu základní neznalosti a neschopnost aplikovat získané informace.

     Na tomto místě nechceme podléhat povýšenému mentorování, kritiku Vás si přečtete jinde [1], rovněž jsme výčtem konkrétních požadavků na webové stránce nechtěli extenzivně zvyšovat nároky ke zkoušce. Usilovali jsme spíše o to, abychom předešli nedorozuměním a snažíme se o zlepšení situace. V časovém stresu však studentům připadají předložené pokyny příliš obecné, než aby jim vůbec věnovali pozornost. Mimoto, co v nich čtou, se zdá jednoduché a samozřejmé.

     Textů k nastudování látky pro praktickou zkoušku je nesrovnatelně méně než k teoretické zkoušce, ale i ten vyžaduje jistý čas, a především čas k promyšlení. Přečtěte si jej tedy ještě před tím, než se budete věnovat vlastní přípravě ke zkoušce. Ujišťujeme Vás, že čas investovaný do přípravy na praktickou zkoušku, promýšlení si diagnostických postupů a prohlédnutí kazuistik se Vám zúročí (když ne u nás, tak v jiném oboru a určitě v klinické praxi).

     Nabízíme Vám k přečtení autentické chorobopisy studentů, abyste se mohli poučit z jejich chyb.

      Skutečné chorobopisy vypracované studenty k praktické zkoušce:

      Kapacity prostorové, personální i počty vhodných pacientů pro výuku jsou omezené, řešení se hledá v e-learningu, problémově orientované výuce, projektovém vyučování apod. Domníváme se, že podnětů ke kultivování si "klinického myšlení" Vám přesto nabízíme dost. Nepohrdejte tedy tím, co Vám poskytujeme. Pokud máte sami nápad, jak zdokonalit Vaši - zejména praktickou - znalost infekčních nemocí, neváhejte a napište. Vynasnažíme se jej využít.

Vaši učitelé     

Literatura

  1. Votava M. Úroveň vzdělání a vystupování posluchačů u zkoušky z lékařské mikrobiologie. Prakt Lék. 2006;86(3):165-166.
    [Abstrakt]


Zpět na Informace o výuce
Úvodní stránka

Aktualizace 5. 3. 2007